8 mars Internationella kvinnodagen, demonstration.

Låt oss använda 8 mars för att påminna de som idag har makten om att feminism är något man gör – inte något man säger sig vara.

Utdrag ur pressmeddelande från 8 mars kommmitten:

Sedan 1910 har den Internationella kvinnodagen varit en kampdag för jämställdhet och rättvisa mellan könen. Förtryck och diskriminering av kvinnor förekommer än idag i alla världens länder och tar sig många olika uttryck. För att uppmärksamma detta anordnar 8marskommittén i Göteborg en demonstration lördagen den 8 mars.

Parollen för demonstrationen är ”Hållbart arbetsliv för världens kvinnor”. Vi protesterar mot att kvinnor utnyttjas och diskrimineras och kräver en förändring som ger ett hållbart arbetsliv för världens kvinnor. Våra krav är följande:

· Avskaffa lönediskrimineringen – lika lön för likvärdigt arbete oavsett kön. I Sverige är löneskillnaden mellan kvinnor och män lika stor idag som för tio år sedan, ca 14 procent.
· Inför sex timmars arbetsdag med bibehållen lön – för ökad hållbarhet och mänskligare arbetsförhållanden.
· Motverka att män gynnas på bekostnad av kvinnor – för en jämn könsfördelning på alla nivåer i privata och offentlig sektorn.
· Kräv att män utför hälften av det obetalda arbetet – det är orimligt att kvinnor fortfarande lägger dubbelt så mycket tid på obetalt hemarbete som män.
· Avskaffa människohandeln, det moderna slaveriet – Enligt FN är det främst kvinnor och barn som utsätts för människohandel och utnyttjas sexuellt, för tvångsarbete, slaveri eller organhandel.

8marskommittén i Göteborg ansluter sig också till kritiken mot flera uppmärksammade våldtäktsdomar och förespråkar införandet av en samtyckeslag i Sverige.

Samling inför demonstrationen sker lördagen den 8 mars kl 13.30, på Gustaf Adolfs torg. Avmarsch mot Götaplatsen kl 14.00. Huvudtalare är Sussan Saberi från Iranska flyktingars riksförbund. Kören Lucky Lips framträder. Appeller framförs av representanter från flera av 8marskommitténs medlemsorganisationer.

Välkomna!

8marskommittén i Göteborg

• Jonas Sjstedt hller tal i Almedalen Se talet p Svthellip
    2 månader ago by Vansternibacka Jonas Sjöstedt håller tal i Almedalen. Se talet på Svt eller partiets fb.
  • Vi hller igng ven p sommaren
    1 månad ago by Vansternibacka Vi håller igång även på sommaren.
  • Tuija r en av deltagarna p sommar med vnstern Ikvllhellip
    2 månader ago by Vansternibacka Tuija är en av deltagarna på sommar med vänstern. Ikväll föreläsning om staten. "Jag lär mig jättemycket" säger Tuija. "Vilma är väldigt pedagogisk"
  • 2 dagar ago by Vansternibacka
  • Givetvis finns vi i freningen p stdmanifestationen fr hamnarbetarna
    2 månader ago by Vansternibacka Givetvis finns vi i föreningen på stödmanifestationen för hamnarbetarna.