10 miljoner skäl att vara emot det fria skolvalet.

291 elever byter från våra skolor till nystartad privatskola till hösten.

Det finns en bred uppfattning bland övriga politiska partier, i alla fall på riksplanet, att den fria etableringsrätten för privatskolor är någonting positivt.

Som bekant så har vi i Vänsterpartiet en annan inställning. Vi vill att alla skolor ska vara den bästa skolan, vi vill återupprätta närhetsprincipen. Ungarna på gården ska gå i samma skola, föräldrarna lära känna varandra och träffas både på föräldramöten och på ungarnas fotbollsmatch i den lokala klubben. Så skapar vi ett samhälle som håller ihop.

Nu var det inte det allmänna ideologiska perspektivet jag ville lägga denna gång, utan lite mer praktiskt synsätt. Till hösten öppnar det en ny skola på Norra Hisingen. De sökte och fick godkänt sin ansökan i höstas. På mindre än ett år lyckas de alltså få godkänt, bygga lokaler och starta igång verksamheten. Nu i dagarna har det blivit klart vilka som sökt sig till den nya skolan. Det är samanlagt 291 elever från olika kommunala skolor på Norra Hisingen (ytterligare några från Lundby). Det innebär i runda slängar ett “omställningstryck” (läs: besparingsbehov) på 10 miljoner kronor när dessa elevers skolpeng ska flyttas över till den nya skolan.

Främst är det Tuve och Skogomeområdet som tappar elever:

Gunnestorpsskolan tappar ca 96 elever och Skogome 69. Det innebär att förvaltningen, de aktuella skolorna och vi politiker i stadsdelsnämnden har ett ganska tufft och stressigt jobb framför oss. Förvaltningen kommer strax (troligen redan 25/3) återkomma till oss med en konsekvensbeskrivning, vad det hela innebär. Är det så att så många byter bort från Skogome att den skolan blir för liten? I så fall har några familjers valfrihet effektivt slagit mot de andras valfrihet att ha kvar en skola nära hemmet.

Vi i majoriteten (S+V+mp) har självklart inga sådana tankar, men rent hypotetiskt skulle det kunna bli effekten. Oavsett vad vi gör är det ganska omöjligt att få besparingar att ge effekt på ett halvår. Det är ju inte så att lokaler kan anpassas för en perfekt storlek bara genom att knäppa med fingrarna. Eventuella personaljusteringar ska förhandlas och vridas och vändas. Andra ytterkantslösningen att säga att SDN tar de extra kostnaderna fullt ut. Att vi accepterar ett underskott på 10 miljoner på de olika berörda skolorna (även Tångenskolan har höga siffror) – dels finns de pengarna inte. Dels så skulle det ge ytterligare ökade utgifter eftersom det skulle påverka de pengar som friskolorna får i sin skolpeng… Troligen blir lösningen vissa justeringar och anpassningar, men att det inte når ända fram, i alla fall inte i år. Kvalitén på utbildningen för de elever som finns på de berörda skolorna får ju inte bli lidande.

Mikael Wallgren, ledamot (v) i SDN Norra Hisingens skolutskott

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Lästips:

1. Sex friskolor i riskzonen i Göteborgsområdet.(GP) ,
  2. Forskarvarning för vinstdrivna skolor. (Arbetarbladet)
  3. Uppdrag granskning om friskolor.
  • Partifreningens ordfrande Mikael lyssnar p fredrag om konflikten i hamnenhellip
    2 veckor ago by Vansternibacka Partiföreningens ordförande Mikael lyssnar på föredrag om konflikten i hamnen på fackligpolitisk heldag.
  • Idag r det medlemsmte med kongressombudsval Distriktsordfrande Adriana r freslagen
    3 veckor ago by Vansternibacka Idag är det medlemsmöte med kongressombudsval. Distriktsordförande Adriana är föreslagen.
  • Idag hade vi ett jttebra mte om den sjuka sjukvrdenhellip
    14 timmar ago by Vansternibacka Idag hade vi ett jättebra möte om den sjuka sjukvården med Monika Djurner och Valeria Castro.
  • Idag delar vi ut flygblad p Tuve torg
    3 veckor ago by Vansternibacka Idag delar vi ut flygblad på Tuve torg
  • Bitly6hvadgora fyll i vr snabba enkt!
    3 veckor ago by Vansternibacka Bit.ly/6hvadgora fyll i vår snabba enkät!