Distriktsårskonferens i Backa.

Välkommen till Backa!

podietVänsterpartiet i Backa hälsar dig välkommen till Backa och Norra Hisingen, som är vår grundorganisations verksamhetsområde. Vi har ett 80-tal medlemmar och har liksom flera andra vänsterpartiföreningar dubblerat medlemstalet de senaste åren.

När du befinner dig i vår del av Hisingen, är du på gammalt norskt område, Bohuslän, som tillföll Sverige genom Roskilde-freden 1658. Det finns fortfarande gränsrösen att beskåda uppe på Skändlaberget mellan Tuve och Säve.

Hisingen är, som alla vet, inte bara en sovstad för trötta göteborgare. Här finns betydande industri, och fortfarande finns en del jordbruk i norr. Det senare fanns i betydligt större utsträckning på den tiden, då Hisingen fungerade som något av Göteborgs ”kornbod”. Backa var välbekant för sina växthus, grönsaks- och potatisodlingar. År 1948 lades Backa kommun ihop med Göteborgs stad. Platsen utanför Folkets hus har för övrigt fått namn efter den siste ordföranden i Backa kommunalfullmäktige, Oskar Ring. Grannkommunerna Säve, Tuve och Torslanda inkorporerades först 1967. Härefter har en stark utbyggnad av bostäder ägt rum, förutom i den nordligaste delen av ön, mot Nordre älv.

Det bor c:a 48.000 invånare i Norra Hisingen, varav ungefär hälften finns i Backa. Det planeras rätt många nya bostäder i Backa de närmaste åren genom s.k. förtätning. Även i Kärra kommer det att byggas en hel del.

Tingstad heter den sydöstra delen av Backa, det område som ligger nära Folkets hus. Bland arbetarna i Tingstad, som under en period fungerade som ett eget municipalsamhälle (en kommun i kommunen) har Backa-föreningen sina rötter. I många år höll vi de flesta av våra möten i Folkets hus, men sedan några år föredrar vi Backa Kulturhus vid Selma Lagerlöfs torg.

Under en period fanns en vänsterpartiförening också i Tuve. Som en följd av att de moskvatrogna drog sig ur vårt parti 1977 gick Tuve-föreningen ihop med vår organisation i Backa.

Vänsterpartiet i Backa hälsar dig än en gång hjärtligt välkommen till vår del av Göteborg och hoppas på en trevlig, arbetsam och framåtblickande årskonferens!

/Bengt Bivall, ordf i Vänsterpariet Backa

Foto: Annarkia

• Idag har flera medlemmar varit p kongresskonferens med distriktet
    3 veckor ago by Vansternibacka Idag har flera medlemmar varit på kongresskonferens med distriktet.
  • Ali Esbati riksdagsledamot och arbetsmarknadspolitisk talesperson pratar om EU frhellip
    2 timmar ago by Vansternibacka Ali Esbati, riksdagsledamot och arbetsmarknadspolitisk talesperson, pratar om EU för ungefär 40 personer en fredagkväll.
  • Vi delade ut lite flygblad i Krra vrturnu vgbgftw
    5 dagar ago by Vansternibacka Vi delade ut lite flygblad i Kärra.  #v årturnu  #vgbgftw
  • Malin Bjrk EUparlamentariker r ocks med
    1 timme ago by Vansternibacka Malin Björk, EU-parlamentariker, är också med.
  • Idag firar vi Kobanedagen
    3 veckor ago by Vansternibacka Idag firar vi Kobanedagen