Samtal om feminism och skolpolitik med Rossana Dinamarca

Lisa Ahlqvist och Rossana Dinamarca

Feminism och skolpolitik berör.

Det luktade vår i luften när jag tog spårvagnen till Teleskopsgatan för att delta i ett möte hos Vänsterpartiet Kortedala-Bergsjön-Gamlestan. Körsbärsträd och plommonträd blommade i solen och affischer om att fira första maj med Vänsterpartiet fyllde hållplatserna på vägen. Det var många som dök upp på mötet som skulle handla om feminism och skolpolitik. Rossana Dinamarca, riksdagsledamot, feministisk- och utbildningspolitiska talesperson ledde samtalet.

Samtal med Rossana Dinamarca

Fika och samtal hos Vänsterpartiet Kortedala Gamlestan Bergsjön

Efter fikat satte vi oss i en cirkel i de bekväma sofforna för att samtala. Skolfrågan engarerar många och det blev en lång diskussion där många aspekter på hur situationen ser ut togs upp och problematiserades. Vänsterpartiets fokus på att stoppa vinsterna i välfärden är extremt viktig för att påbörja förbättringsarbetet av skolan.

Samtal om feminism och skolpolitik

Viktiga feministiska frågor som drivs av Vänsterpartiet är införandet av genuspedagogik i skolan och förskolan, feministiskt självförsvar och individuell föräldraförsäkring. Samtidigt lyftes frågan om samtyckeslagstiftning som en av de viktigaste frågorna att driva och mobilisera sig kring.

Hos Vänsterpartiet Kortedala Bergsjön Gamlestan

Hos Stacken i Bergsjön

• Vnsterpartiet Biskopsgrden Torslanda har ett seminarium om sex timmars arbetsdaghellip
    1 vecka ago by Vansternibacka Vänsterpartiet Biskopsgården Torslanda har ett seminarium om sex timmars arbetsdag med bland annat Ana Rubin. Bra initiativ.
  • Givetvis finns p manifestationen mot nazism p Jrntorget Nu talarhellip
    1 vecka ago by Vansternibacka Givetvis finns på manifestationen mot nazism på Järntorget. Nu talar Ung Vänster.
  • Kampanjkickoff med distriktet Vi lgger upp planer for vren
    6 dagar ago by Vansternibacka Kampanjkickoff med distriktet. Vi lägger upp planer for våren.
  • Trffa Hans Linde 4 januari
    4 veckor ago by Vansternibacka Träffa Hans Linde 4 januari.
  • 1 månad ago by Vansternibacka