Samtal om feminism och skolpolitik med Rossana Dinamarca

Lisa Ahlqvist och Rossana Dinamarca

Feminism och skolpolitik berör.

Det luktade vår i luften när jag tog spårvagnen till Teleskopsgatan för att delta i ett möte hos Vänsterpartiet Kortedala-Bergsjön-Gamlestan. Körsbärsträd och plommonträd blommade i solen och affischer om att fira första maj med Vänsterpartiet fyllde hållplatserna på vägen. Det var många som dök upp på mötet som skulle handla om feminism och skolpolitik. Rossana Dinamarca, riksdagsledamot, feministisk- och utbildningspolitiska talesperson ledde samtalet.

Samtal med Rossana Dinamarca

Fika och samtal hos Vänsterpartiet Kortedala Gamlestan Bergsjön

Efter fikat satte vi oss i en cirkel i de bekväma sofforna för att samtala. Skolfrågan engarerar många och det blev en lång diskussion där många aspekter på hur situationen ser ut togs upp och problematiserades. Vänsterpartiets fokus på att stoppa vinsterna i välfärden är extremt viktig för att påbörja förbättringsarbetet av skolan.

Samtal om feminism och skolpolitik

Viktiga feministiska frågor som drivs av Vänsterpartiet är införandet av genuspedagogik i skolan och förskolan, feministiskt självförsvar och individuell föräldraförsäkring. Samtidigt lyftes frågan om samtyckeslagstiftning som en av de viktigaste frågorna att driva och mobilisera sig kring.

Hos Vänsterpartiet Kortedala Bergsjön Gamlestan

Hos Stacken i Bergsjön

• Om du r medlem s ska du idag ha ftthellip
    3 veckor ago by Vansternibacka Om du är medlem så ska du idag ha fått senaste numret av RÖTT, vår medlemstidning. (Om den inte är försenad i posten.) Har du inte fått den, bli medlem!
  • Ett rikt freningsliv ver hela staden r viktigt Hr symboliserathellip
    3 veckor ago by Vansternibacka Ett rikt föreningsliv över hela staden är viktigt. Här symboliserat av Göteborg Marvels som spelar sina hemmamatcher på Backavallen.
  • Seminarium om renovrkningar Om du missar det kommer det shellip
    3 veckor ago by Vansternibacka Seminarium om renovräkningar. Om du missar det kommer det så småningom upp på vår youtubekanal.
  • Idag har vi delat ut flygblad i ungefr tv timmarhellip
    2 veckor ago by Vansternibacka Idag har vi delat ut flygblad i ungefär två timmar på Brunnsbotorget. Varje dag är en bra dag att dela ut flygblad på.
  • Vi vrmer upp infr frsta maj
    4 veckor ago by Vansternibacka Vi värmer upp inför första maj.