Flygbladsutdelning som valupptakt till EU-valet

Inte till salu

Med drygt 20 dagar kvar till EU-parlamentsvalet planerade vi i GO-Backa att dela ut flygblad på flera ställen i Hisings Backa.

Idag bestämde vi oss att täcka Tuve torg och Selma Lagerlöfs torg.

EU-valet närmar sig med stormsteg. Många, allt för många väljer bort det valet.

Gör inte det! EU-parlamentet har fått allt mer att säga till om.

Visste Du att ett direktiv från EU går före svensk lag? Så illa är det att vi inte längre får bestämma över vårt eget väl och ve.  Det vill vänsterpartiet  sätta stopp för. Vänsterpartiet vill arbeta för att begränsa  EUs makt.
Utdrag ur debattartikel (DN) av Jonas Sjöstedt och Malin Björk:

Vi vill se ett samarbete mellan demokratier i Europa, inte att EU omvandlas till en superstat som helt saknar folkligt stöd och inflytande. Vi vill stärka löntagarnas rättigheter. Vi vill ha rätt och möjlighet att gå före på miljöområdet. Vi vill inte ha en union som påtvingar oss eller andra privatiseringar. Vi vill inte att företags vinstintresse och girighet ska forma samarbetet mellan folk och nationer i Europa. Vi tror i stället på ett samarbete präglat av solidaritet och respekt för de nationella demokratierna. Därför måste EU-medlemskapets villkor förhandlas om.

På Selma Lagerlöfs torg delade Mikael , Adriana och Babak från GO-Örgryte-Härlanda   ut flygblad. Babak lyfte frågan om hur viktigt det är att rösta på EU-parlamentsvalet och det var flera som lyssnade intresserat på hans argument. EU-parlamentsvalet har ett relativt lågt valdeltagande, ändå är det mycket som påverkar vår vardag i Sverige som bestäms i EU.

Babak och Mikael

På Tuve torg fanns Bengt, Kerstin och Christina från Backa  förstärkta med Leni från Lundby

bengt

christina0 kerstin0

Det blev en lyckad flygbladsutdelning. Det var många som stannade och tog vårt blad och det var många som fick upp ögonen för att EU-parlamentsvalet är ganska snart.

Vi registrerade till vår glädje också några nya medlemmar.

Vårt budskap är detsamma både i EU som hemma i Sverige:

-Inte till salu. Rädda välfärden i Sverige och Europa

Foto: Adriana och Annarkia