Har vi en gratis skola på Norra Hisingen?

Valtider är inte bara en tid då vi politiskt aktiva är ute och stör våra medmänniskor – det är också en tid då folk i allmänhet blir mer nyfikna och ställer mer frågor till oss.

Fick för några kvällar sedan kontakt med en förälder på en av våra kommunala skolor här i stadsdelen som ställde mig en en fråga:

” – Vet du möjligen hur det är med obligatorisk frukt i skolan? Är det tillåtet? Det borde ju också tas bort med tanke på växande inkomstklyftor. Dessutom fick jag för mig att skolan skulle vara gratis.

Givetvis har föräldern rätt! Det står i skollagen och vi i Vänsterpartiet har upprepade gånger markerat mot utflykter och liknande som kostar pengar just utifrån det perspektivet. Här handlar det ju dessutom om att föräldrarna i tydliga ordalag uppmanas/beordras ta med sig mellanmål till skolan varje dag. Jag har fått se den aktuella lappen och det är inget tvivel om hur den ska tolkas.

Utifrån detta skickade jag idag in följande fråga till Stadsdelsförvaltningen:

V-logga

Fråga till förvaltningen att redovisa inför Utbildningsutskottet:

– Har vi en gratis skola på Norra Hisingen?

För ett par dagar sedan kom jag i kontakt med en medborgare som hade frågor angående hur hens barns skola hanterar frågan om en kostnadsfri skolgång. Utifrån lagens krav på detta ställde hen sig frågande kring den lapp hen fått från skolan. Citat: ”Fruktstund varje dag, antingen frukt, smörgås, grönsak eller yoghurt.” Bifogar en inscannad bild av lappen.

Jag skulle vilja veta hur policyn kring detta ser ut på våra kommunala skolor här på Norra Hisingen. I de fall man tydligt bygger verksamhet kring att barnen ska ha ett mellanmål – ordnas det av skolan eller ber man föräldrarna skicka med barnen detta? Hur ser ni i tjänstemannaledningen på detta i relation till att skolan ska vara kostnadsfri?

Hisings Backa 1 september 2014:

Mikael Wallgren

Vänsterpartiet”

Babak och Mikael

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

En kommentar till Har vi en gratis skola på Norra Hisingen?

• P Hisingen flaggar vi regnbgsfrgat Uppochner men likvl Tack tillhellip
    3 veckor ago by Vansternibacka På Hisingen flaggar vi regnbågsfärgat. Uppochner, men likväl. Tack till alla som gjorde den massiva samlingen på Heden möjlig. No Pasaran!
  • P grund av regn gr vi till bl staden ochhellip
    1 vecka ago by Vansternibacka På grund av regn går vi till blå staden och delar flygblad så att den blå staden blir röd.
  • Givetvis r vi p plats
    3 veckor ago by Vansternibacka Givetvis är vi på plats
  • Idag har vi haft medlemsmte Sara och Grith r tvhellip
    2 veckor ago by Vansternibacka Idag har vi haft medlemsmöte. Sara och Grith är två av de som valdes till kongresskonferensombud.
  • Vr partiledare poserar med den spanska republikens fana
    3 veckor ago by Vansternibacka Vår partiledare poserar med den spanska republikens fana.