Har vi en gratis skola på Norra Hisingen?

Valtider är inte bara en tid då vi politiskt aktiva är ute och stör våra medmänniskor – det är också en tid då folk i allmänhet blir mer nyfikna och ställer mer frågor till oss.

Fick för några kvällar sedan kontakt med en förälder på en av våra kommunala skolor här i stadsdelen som ställde mig en en fråga:

” – Vet du möjligen hur det är med obligatorisk frukt i skolan? Är det tillåtet? Det borde ju också tas bort med tanke på växande inkomstklyftor. Dessutom fick jag för mig att skolan skulle vara gratis.

Givetvis har föräldern rätt! Det står i skollagen och vi i Vänsterpartiet har upprepade gånger markerat mot utflykter och liknande som kostar pengar just utifrån det perspektivet. Här handlar det ju dessutom om att föräldrarna i tydliga ordalag uppmanas/beordras ta med sig mellanmål till skolan varje dag. Jag har fått se den aktuella lappen och det är inget tvivel om hur den ska tolkas.

Utifrån detta skickade jag idag in följande fråga till Stadsdelsförvaltningen:

V-logga

Fråga till förvaltningen att redovisa inför Utbildningsutskottet:

– Har vi en gratis skola på Norra Hisingen?

För ett par dagar sedan kom jag i kontakt med en medborgare som hade frågor angående hur hens barns skola hanterar frågan om en kostnadsfri skolgång. Utifrån lagens krav på detta ställde hen sig frågande kring den lapp hen fått från skolan. Citat: “Fruktstund varje dag, antingen frukt, smörgås, grönsak eller yoghurt.” Bifogar en inscannad bild av lappen.

Jag skulle vilja veta hur policyn kring detta ser ut på våra kommunala skolor här på Norra Hisingen. I de fall man tydligt bygger verksamhet kring att barnen ska ha ett mellanmål – ordnas det av skolan eller ber man föräldrarna skicka med barnen detta? Hur ser ni i tjänstemannaledningen på detta i relation till att skolan ska vara kostnadsfri?

Hisings Backa 1 september 2014:

Mikael Wallgren

Vänsterpartiet”

Babak och Mikael

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

En kommentar till Har vi en gratis skola på Norra Hisingen?

• Idag hade vi ett jttebra mte om den sjuka sjukvrdenhellip
    14 timmar ago by Vansternibacka Idag hade vi ett jättebra möte om den sjuka sjukvården med Monika Djurner och Valeria Castro.
  • Idag delar vi ut flygblad p Tuve torg
    3 veckor ago by Vansternibacka Idag delar vi ut flygblad på Tuve torg
  • Partifreningens ordfrande Mikael lyssnar p fredrag om konflikten i hamnenhellip
    2 veckor ago by Vansternibacka Partiföreningens ordförande Mikael lyssnar på föredrag om konflikten i hamnen på fackligpolitisk heldag.
  • Idag r det medlemsmte med kongressombudsval Distriktsordfrande Adriana r freslagen
    3 veckor ago by Vansternibacka Idag är det medlemsmöte med kongressombudsval. Distriktsordförande Adriana är föreslagen.
  • Bitly6hvadgora fyll i vr snabba enkt!
    3 veckor ago by Vansternibacka Bit.ly/6hvadgora fyll i vår snabba enkät!