Vänstern kräver bättre underlag angående Bärbyskolans framtid

Vår ledamot i Norra Hisingens utbildningsutskott fick representera oss på ett stormöte i  Säve församlingshem den 27/8. Mötet handlade om den omorganisation som sker i skolorganisationen i Säve & Tuve. Bärbyskolan har under ett antal år haft begränsat antal elever i mellanstadiet och när så Fridaskolans tillkomst även ledde till ett stort elevtapp i de två F-6 skolorna inne i Tuve (Gunnestorpskolan och Tångenskolan) samt på Skogomeskolan ställdes SDN Norra Hisingen inför ett behov av att göra något. Då föreslog (s), (v) och (mp) att vi skulle omorganisera skolorna i detta område till F-3 skolor och att de sedan i årskurs 4 skulle börja på Glöstorpskolan. Läs mer om bakgrunden på hans blogg.

Detta har väckt känslor ute i Säve. Många boende där ute har kontaktat nämnden med frågor och synpunkter. Därför tyckte vi att det var viktigt att sända en representant till mötet i Säve.

Bärbyskolans matsal. Foto: Göteborgs kommun.

Efter mötet i Säve kände vår representant att det fanns obelysta perspektiv som inte framkommit i tidigare utredningar. Han skrev därför följande fråga till förvaltningen:

Frågor till förvaltningen att besvara i Utbildningsutskottet:

 Hur planerar förvaltningen tillgodose skolskjutsningarna för de yngre elever från Säve som med den nya organisationen ska resa till Tuve? Restider?
 Vilka ungefärliga kostnader kommer detta att medföra?
 Planeras fritidsverksamheten ske i Säve eller Tuve?
 Planeras någon skolskjutsverksamhet för dessa elever?
 Vilka ungefärliga kostnader räknas det med?
 Möjligheten att svänga runt med bil vid Glöstorpskolan är idag begränsad. Ligger en sådan ombyggnad i utredningen?
 Hur ser er bedömning ut i dag kring totalkostnaderna för att behålla respektive flytta Bärbyskolans mellanstadie?

Jag och flera andra från nämnden besökte Säve församlingshem den 27 augusti för att delta i ett stormöte angående Bärbyskolan. Det var många frågor som flög genom luften och mycket oro bland de närvarande.

Efter mötet så kände jag personligen att det är vissa saker som hänger lite i luften kring flytten av mellanstadiet från Bärby- till Glöstorpskolan. Den uträkning kring kostnader, besparingar och andra effekter av flytten som gjordes i våras skulle jag vilja ha lite tydligare presenterad för oss i utskottet alternativt att det görs en ny utredning.

Hur är det planerat att skolskjutsen ska skötas till och från Glöstorpskolan? Kommer det anordnas specifika skolskjutsar eller förväntas barnen främst använda reguljär kollektivtrafik? Kostnader? Situationen är ju litespeciell genom den något bristfälliga kollektivtrafiken i området.

Hur är det tänkt att fungera med fritidsverksamheten? Kommer den ske i Tuve, i koppling till den skola de går i? Oavsett regelverkets uppbyggnad hur skulle det gå rent praktiskt att anordna skolskjuts kopplat till fritidsverksamheten? Vad skulle det kosta?

En annan fråga som kom upp på mötet var att Glöstorpskolan inte har en vändplan för lämnande föräldrar. Finns det planer på att anlägga en sådan? Jag är rädd för att en del föräldrar kommer köra sina barn även om vi anordnar kvalitativ skolskjuts. Vissa hade en ganska negativ inställning till skolskjuts.

Jag önskar få ett utförligt svar på dessa frågor inför det SDN-möte i oktober då vi ska få lokalutredningen redovisad.

Hisings Backa 1 september 2014:

Mikael Wallgren
Vänsterpartiet”

Några kommentarer angående ovanstående från Mikael Wallgren i det pressmeddelande han skickat ut till media idag:

– När jag var på stormötet i Säve den 27/8 framkom det många frågor kring hur barnen ska kunna ta sig tryggt, säkert och snabbt till Tuve, säger Mikael Wallgren, som var Vänsterpartiets representant på mötet.

– Det fanns även frågor kring hur fritidsverksamheten ska organiseras som jag känner att det är viktigt att vi som politiker får tydliga svar på innan vi går vidare med omorganisationen.

– Vi fick också en rak fråga om vi ville genomföra omorganisationen om det inte visar sig ge en besparing. Självklart ser vi i Vänsterpartiet inget självändamål i att ta bort Bärbyskolans mellanstadium. Därför är det viktigt för oss att alla aspekter kring kostnader för omorganisationen kommer fram.

– Borgarna verkar redan säkra på att förlora valet eftersom de utfäste löften som de rimligen inte har täckning för, fortsätter Mikael. De lovade att oavsett hur dyrt det är att driva en skola i Säve skulle de fortsätta med det. Det är något nytt att borgare är villiga att gå till sådana excesser för att slå vakt om en skola! Det är en sak att säga att de utifrån vad de vet nu anser det vara värt extra resurser, men att lova att behålla nuvarande organisation till varje pris som helst är faktiskt inte seriöst!

– Jag kommer inte att tveka på att yrka på återremiss på mötet i oktober om jag inte känner att jag fått svar på mina frågor, avslutar Mikael.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

• Idag r det medlemsmte med kongressombudsval Distriktsordfrande Adriana r freslagen
    3 veckor ago by Vansternibacka Idag är det medlemsmöte med kongressombudsval. Distriktsordförande Adriana är föreslagen.
  • Partifreningens ordfrande Mikael lyssnar p fredrag om konflikten i hamnenhellip
    2 veckor ago by Vansternibacka Partiföreningens ordförande Mikael lyssnar på föredrag om konflikten i hamnen på fackligpolitisk heldag.
  • Bitly6hvadgora fyll i vr snabba enkt!
    3 veckor ago by Vansternibacka Bit.ly/6hvadgora fyll i vår snabba enkät!
  • Idag hade vi ett jttebra mte om den sjuka sjukvrdenhellip
    14 timmar ago by Vansternibacka Idag hade vi ett jättebra möte om den sjuka sjukvården med Monika Djurner och Valeria Castro.
  • Idag delar vi ut flygblad p Tuve torg
    3 veckor ago by Vansternibacka Idag delar vi ut flygblad på Tuve torg