Oacceptabel fördröjning för Backa-borna!

Trängselskatt

Vänsterpartiet i Backa vill härmed uttrycka sin frustration över att regeringen misslyckats att genomföra det av Göteborgs kommun begärda undantaget, när det gäller trängselskattestationerna i Backa. Det gäller för övrigt såväl den förra som den efter valet tillträdda regeringen.

Vänsterpartiet i Backa var aktiva i valrörelsen i arbetet för ett JA i folkomröstningen. Vi gjorde det utifrån förutsättningen att trängselskattestationerna i Backa skulle avvecklas den 1/1 2015. Det var flera vi lyckades omvända i frågan, när de fick reda på att de inte längre skulle behöva betala när de åker till Bäckebol för att handla eller norrut mot Kungälv.

Därför blir vi bestörta när infrastrukturminister Anna Johansson nu antyder att utredningen inte är klar, utan kommer att bli klar ”någon gång under 2015”. Vi menar att detta är helt oacceptabelt. Ansvaret för detta långsamma agerande ligger i stor utsträckning på den avgående borgerliga regeringen, men vi tycker att Anna Johansson borde inse frågans vikt och driva på arbetet. Att prata om att majoriteten aldrig ”lovat” att det skulle vara löst till 1/1 2015 förstärker tyvärr misstron till de styrande politikerna här i staden, trots att det är rikspolitikerna som bär ansvaret.

Vår uppfattning är att de boende i Backa har sett det som ett löfte och en förutsättning för att rösta JA till trängselskatt.

Vänsterpartiet i Backa har därför bett våra riksdagsledamöter och vårt kommunalråd att föra fram vårt missnöje i frågan och över bristen på information om fördröjningen.

Avslutningsvis vill vi ställa ett par frågor både till Anna Johansson (S) och hennes företrädare Catharina Elmsäter-Svärd (M) :

– Tar ni Backa-bornas frustration på allvar?

– Om ja, varför har ni inte lyckats genomföra denna av Göteborg begärda förändring?

Styrelsen för Vänsterpartiet i Backa:

Bengt Bivall

Adriana Aires

Gun Cederborg

Elin Svenhede

Mikael Wallgren

Det är alltså den här artikeln i GP som vår reaktion gäller: ”Backa-borna slipper inte trängselskatten”

2 kommentarer till Oacceptabel fördröjning för Backa-borna!

• Spelar ingen roll. Backaborna röstade ändå nej, de gick inte på den lätte…

• Hej!

Vi var ändå ett antal Backabor som röstade ja – det är för dessa vi talar.

• Givetvis r vi p plats
    3 veckor ago by Vansternibacka Givetvis är vi på plats
  • Idag har vi haft medlemsmte Sara och Grith r tvhellip
    2 veckor ago by Vansternibacka Idag har vi haft medlemsmöte. Sara och Grith är två av de som valdes till kongresskonferensombud.
  • P grund av regn gr vi till bl staden ochhellip
    1 vecka ago by Vansternibacka På grund av regn går vi till blå staden och delar flygblad så att den blå staden blir röd.
  • P Hisingen flaggar vi regnbgsfrgat Uppochner men likvl Tack tillhellip
    3 veckor ago by Vansternibacka På Hisingen flaggar vi regnbågsfärgat. Uppochner, men likväl. Tack till alla som gjorde den massiva samlingen på Heden möjlig. No Pasaran!
  • Vr partiledare poserar med den spanska republikens fana
    3 veckor ago by Vansternibacka Vår partiledare poserar med den spanska republikens fana.