Vänsterläge i Göteborg och Backa.

Medlemsmöte med gäster i vänsterpartiets lokalförening i Backa.

Ett välbesökt möte som gav upphov till många frågor och diskussion.

Anna-Klara Behlin, stadssekreterare för vänsterpartiet  presenterade sig och sina arbetsområden.  Anna-Klara ansvarar för  ett brett fält av frågor som utbildning,kultur, mänskliga rättigheter och ungdomsfrågor.

backabgmas_redigerad-1

Mycket av diskussionen kom att handla om barn och ungdomars situation kopplat till mänskliga rättigheter i en tid då barnfattigdomen ökar. Anna- Klara pekade på några beslut med positiva förtecken bl a:

Kommunens  nollvision  för att hindra att barn vräks.

Ökade bidrag till Kulturskolan gör att två nya lärare kan anställas och därmed förkorta köerna till skolan.
misa_redigerad-1
Mikael och Sara våra representaner i stadsdelsnämnden informerade om vad som är på gång i norra Hisingen bl a:

-Det nya Kulturhuset på Selma Lagerlöfs torg kommer att få bibliotek och fritidsgård på bottenplanet. Högre upp i huset kommer olika förvaltningar att husera. Förhoppningsvis medför  det att det blir lättare för oss som bor i norra Hisingen att nå våra företädare i SDN.

-7 miljoner extra till hemtjänsten gör att fler kan anställas, något som kan bidra till såväl högre kvalitet som  bättre arbetsmiljö.

-Fridaskolan, en friskola som snabbt godkändes har ställt till problem för de kommunala skolorna.  Milt uttryckt kan man säga att Fridaskolan medfört att det i nuläget finns en viss överetablering av skolor på Norra Hisingen. Vad som bör och kan göras är under utredning.Det är naturligt att förädrar oroar sig. Kommer någon skola att förlora något stadium alt tvingas lägga ned? Hur påverkas barnens skoldag då restiden ökar? Mer finns att läsa HÄR.

Foto: Annarkia
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

• Tuija r en av deltagarna p sommar med vnstern Ikvllhellip
    2 månader ago by Vansternibacka Tuija är en av deltagarna på sommar med vänstern. Ikväll föreläsning om staten. "Jag lär mig jättemycket" säger Tuija. "Vilma är väldigt pedagogisk"
  • 2 dagar ago by Vansternibacka
  • Jonas Sjstedt hller tal i Almedalen Se talet p Svthellip
    2 månader ago by Vansternibacka Jonas Sjöstedt håller tal i Almedalen. Se talet på Svt eller partiets fb.
  • Vi hller igng ven p sommaren
    1 månad ago by Vansternibacka Vi håller igång även på sommaren.
  • Givetvis finns vi i freningen p stdmanifestationen fr hamnarbetarna
    2 månader ago by Vansternibacka Givetvis finns vi i föreningen på stödmanifestationen för hamnarbetarna.