Vänsterläge i Göteborg och Backa.

Medlemsmöte med gäster i vänsterpartiets lokalförening i Backa.

Ett välbesökt möte som gav upphov till många frågor och diskussion.

Anna-Klara Behlin, stadssekreterare för vänsterpartiet  presenterade sig och sina arbetsområden.  Anna-Klara ansvarar för  ett brett fält av frågor som utbildning,kultur, mänskliga rättigheter och ungdomsfrågor.

backabgmas_redigerad-1

Mycket av diskussionen kom att handla om barn och ungdomars situation kopplat till mänskliga rättigheter i en tid då barnfattigdomen ökar. Anna- Klara pekade på några beslut med positiva förtecken bl a:

Kommunens  nollvision  för att hindra att barn vräks.

Ökade bidrag till Kulturskolan gör att två nya lärare kan anställas och därmed förkorta köerna till skolan.
misa_redigerad-1
Mikael och Sara våra representaner i stadsdelsnämnden informerade om vad som är på gång i norra Hisingen bl a:

-Det nya Kulturhuset på Selma Lagerlöfs torg kommer att få bibliotek och fritidsgård på bottenplanet. Högre upp i huset kommer olika förvaltningar att husera. Förhoppningsvis medför  det att det blir lättare för oss som bor i norra Hisingen att nå våra företädare i SDN.

-7 miljoner extra till hemtjänsten gör att fler kan anställas, något som kan bidra till såväl högre kvalitet som  bättre arbetsmiljö.

-Fridaskolan, en friskola som snabbt godkändes har ställt till problem för de kommunala skolorna.  Milt uttryckt kan man säga att Fridaskolan medfört att det i nuläget finns en viss överetablering av skolor på Norra Hisingen. Vad som bör och kan göras är under utredning.Det är naturligt att förädrar oroar sig. Kommer någon skola att förlora något stadium alt tvingas lägga ned? Hur påverkas barnens skoldag då restiden ökar? Mer finns att läsa HÄR.

Foto: Annarkia
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

• P grund av regn gr vi till bl staden ochhellip
    1 vecka ago by Vansternibacka På grund av regn går vi till blå staden och delar flygblad så att den blå staden blir röd.
  • P Hisingen flaggar vi regnbgsfrgat Uppochner men likvl Tack tillhellip
    3 veckor ago by Vansternibacka På Hisingen flaggar vi regnbågsfärgat. Uppochner, men likväl. Tack till alla som gjorde den massiva samlingen på Heden möjlig. No Pasaran!
  • Vr partiledare poserar med den spanska republikens fana
    3 veckor ago by Vansternibacka Vår partiledare poserar med den spanska republikens fana.
  • Givetvis r vi p plats
    3 veckor ago by Vansternibacka Givetvis är vi på plats
  • Idag har vi haft medlemsmte Sara och Grith r tvhellip
    2 veckor ago by Vansternibacka Idag har vi haft medlemsmöte. Sara och Grith är två av de som valdes till kongresskonferensombud.