Globala aktionsdagen – Stoppa TTIP.

TTIP är ett hot mot demokratin, välfärden och miljön.

-Just nu förhandlar EU och USA om ett gigantiskt frihandels­ avtal, Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP).
Förhandlingarna sker helt utan insyn, men genom läckta dokument vet vi att det inte bara handlar om handel.
Storföretagen vill också kunna stämma länder om de inför lagar som gör att företagens vinst blir lägre än planerat.
Det kan vara lagar för att rädda klimatet, förbud av farliga  kemikalier eller lagar som stoppar vinsterna i välfärden. Det kallas Investeringsskydd och har till exempel använts av Philip Morris som stämt både Australien och Uruguay på enorma belopp.

I Göteborg var det många som hörsammat att det idag är en global aktionsdag.  Bilderna är från samlingen på Gustav Adolfs torg

ttipttipl
vtalare