Torgdag i Backa -partiföreningen på plats.

scenen

Vackert väder och mycket folk var  i rörelse på Backa torgdag.
bordet

Medemmar i partiföreningen Vänsterpartiet i Backa var på plats. Här bjöds  på fika, flygblad och en pratstund om hur Vänsterpartiet kan göra skillnad.

tre

Så här gör vi skillnad!

Rättvisa arbetsvillkor

lin_Vi vill att alla ska ha ett tryggt arbete och en rimlig lön. Därför vill vi förbjuda bemanningsföretag som skapar otrygghet och anställningsformen allmän visstid. Vi vill även förändra normen för arbetstid till 6 timmar per dag med bibehållen lön och ge alla rätt att arbeta heltid. Vi har fått igenom ett försök med 6 timmar arbetsdag med bibehållen lön och infört rätt till heltid i kommunen. Nu vill vi förbjuda bemanningsföretag.

Rätten till bostad

Bostadsbristen gör att många är trångbodda och så att unga inte kan flytta hemifrån. Det saknas helt enkelt billiga hyresrätter i Göteborg och det vill vi ändra på. Vi vill att lägenheterna ska fördelas efter kötid, inte efter plånbok eller efternamn. Och vi vill öka tryggheten i våra bostadsområden, genom feministisk stadsplanering och satsningar på eftersatta stadsdelar. Tack vare Vänsterpartiet gäller nu kötid som fördelningsprincip för Boplats lägenheter. Nu arbetar vi för att Göteborg ska få fler billiga hyresrätter och trygga bostadsområden genom feministisk stadsplanering

En skola att lita på

Nu när förskolekön har byggts bort vill vi satsa på att minska förskoleklasserna. Vänsterpartiet vill även att alla barn ska få en likvärdig skolgång genom att fördela skolans resurser efter behov. Alla barn som behöver ska få läxhjälp och alla tjejer i högstadiet ska erbjudas feministiskt självförsvar Vi har byggt bort förskolekön. Nu vill vi minska barngruppernas storlek och erbjuda alla skolbarn läxhjälp.

Foto: Annarkia

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

En kommentar till Torgdag i Backa -partiföreningen på plats.

• Idag hade vi ett jttebra mte om den sjuka sjukvrden
    1 månad ago by Vansternibacka Idag hade vi ett jättebra möte om den sjuka sjukvården med Monika Djurner och Valeria Castro.
  • Idag delar vi ut flygblad p Tuve torg
    2 månader ago by Vansternibacka Idag delar vi ut flygblad på Tuve torg
  • Bitly6hvadgora fyll i vr snabba enkt!
    2 månader ago by Vansternibacka Bit.ly/6hvadgora fyll i vår snabba enkät!
  • 4 veckor ago by Vansternibacka
  • Partifreningens ordfrande Mikael lyssnar p fredrag om konflikten i hamnen
    2 månader ago by Vansternibacka Partiföreningens ordförande Mikael lyssnar på föredrag om konflikten i hamnen på fackligpolitisk heldag.