Manifestationen för Ship to Gaza …

torget

…och mot blockaden av Gaza.

Gaza präglas av dagliga bombningar , traumatiserade barn, totalförstörda hem och står på randen till ekonomisk kollaps.

De förödande effekterna för Gazas innevånare av Israels blockad  och återkommande krig  är väl kända och har kritiseras av bland andra FN, Världsbanken, Rädda Barnen, Amnesty, Human Rights Watch och Oxfam.

Från Gaza kan ingen fly. Inte ens när bombmattorna förstörde kvarter efter kvarter var det möjligt. I Gaza är belägringen så gott som total. Det har Israel och Egypten sett till.

Ship to Gaza i Sverige och Norge gjord  ett nytt försök att nå fram till Gaza för att bryta blockaden. Ombord fanns i lasten mediciner och solcellspaneler.

Som tidigare år bröt staten Israel mot inernationell rätt. Bordade fartyget på nternationellt vatten och tillfångatog besättningen. Ship to Gazas fartyg Marianne  av Göteborg hade färdats långt på sin väg till Gaza  när den brutalt bordades av israeliska soldater.

I Göteborg som på flera andra orter anordnade Ship to Gaza den 30/6 en stödmanifestation för Marianne av Göteborg och mot Israels olagliga bordning av fartyget.  Manifestationen anordnades i samarbete med flera organisationer  där  bl a Ung Vänster  och Vänsterpartiet i Göteborg deltog.

båtar

Deltagarna i stödmanifestationen sjösätter en frihetsflotta av pappersbåtar med destination Gaza som en symbolisk gest.

I måndags kom  de sista fyra svenskarna, av totalt 18 ombordvarande på fartyget,  hem efter att ha blivit bordade av den israeliska marinen och slutligen deporterats. Band de fyra fanns vår kamrat Jonas Kårlin

Foto: Linnea Hellenäs
Text: Annarkia
Media: Ship-to-Gaza- akivister hemma efterfängelse i, SVT; Löfven och Wallström måste agera, ETC; Ship to Gaza seglar för människors skull, Dagen; Det blev inge fullmåne, det blev inget Gaza, DN