Göteborg en segregerad stad.

Det orättvisa Göteborg och  hur organiserar vi förorten? Det var rubriken på ett medlemsmöte som Backa partiförening stod värd för.

Göteborg är en delad stad. Segregationen skär igenom allt:  Var vi bor, hur vi bor, hur mycket vi tjänar och äger och vilka platser vi hänger på och t o m hur länge vi lever.
Maria Grundel, v ordf i sociala resursnämnden presenterade axplock ur slutrapporten  om ”Skillnader i livsvillkor och hälsa i Göteborg”. Hon informerade om många siffror som visar att polariseringen mellan fattiga och rika, utsatta och välbeställda är större än någonsin.

Rapporten visar på hur delaktighet, tillit och trygghet varierar mellan olika områden.

När tilliten till samhället är lågt påverkas intresset att påverka. Valdeltagandet i Angered vid senaste kommunalvalet var så lågt som 54 % . 50 % kände tillit. I södra västkusten låg valdeltagandet liksom tilliten på 81%.

Det är hur ojämlikt ett samhälle är inte hur rikt det är som påverkar livsvillkor som  exempelvis skolprestationer och hälsa . Livslängden är för män nästan ett decennium längre i ett område som Askim jämfört med Bergsjön, sa  Marie Grundel

Orättvistgbg (3)

Hur organiserar vi arbetet i förorten?

Lisa Ahlqvist, fd orf i Kortedala,Gamlestaden och Bergsjöns partiförening och Sara Nanah aktivist från Biskopsgården delade med sig av sin erfarenheter av att organisera arbetet i förort. Det handlade bl a om samarbete med andra föreningar och vikten av att att aktivera sig runt konkreta frågor som är aktuella i området.

Orättvistgbg-6

Orättvistgbg (8)
Homeira Tari, författare och kulturpedagog från Iran är en av de eldsjälar som ligger bakom två filmer som handlar om ungdomars situation. Träsket blommar och Genvägar.

Orättvistgbg (15)

Homeira arbetar  med kulturella aktiviteter  med och bland ungdomar.
Orättvistgbg (2)

Made in Backa ger plats åt ungdomar, intervju med Homeira Tari i Göteborgs Fria:

Det var när Homeira Tari jobbade som trygghetsvärd i Biskopsgården och Backa som hon insåg att det som barn och ungdomar behövde bättre, var att få delta i kulturella aktiviteter. Homeira samlade barnen och tillsammans skrev hon och ungdomarna dikter och berättelser. De blev till boken Den begravda diamanten.

[…]

Projektet Made in Backa började som ett pilotprojekt men hittade sin form efter ett år. Varje nummer har ett tema och det senaste numret, som utkom lagom till Bokmässan, har temat segration och politik.

– Det är viktigt att ge barn och ungdomar ett verktyg, säger Homeira, så att de själva senare kan få ett intresse för politik.

Det blev en givande kväll som gav fördjupade insikter om den förmodligen viktigaste frågan i vår samtid. De  ökade klyftorna sliter sönder samhället.

Vi kan visa på att politik och politiskt engagemang kan göra skillnad.

Lästips

Skillnader i hälsa och livsvillkor i Göteborg, delrapport 2014; Stadens klyftor kartlagda, Göteborgs Fria, 30 gånger fler fattiga barn i vissa områden, Göteborgs Fria

Foto: Annarkia

Andra om , , , , , , , ,

• Om du r medlem s ska du idag ha ftthellip
    3 veckor ago by Vansternibacka Om du är medlem så ska du idag ha fått senaste numret av RÖTT, vår medlemstidning. (Om den inte är försenad i posten.) Har du inte fått den, bli medlem!
  • Idag har vi delat ut flygblad i ungefr tv timmarhellip
    2 veckor ago by Vansternibacka Idag har vi delat ut flygblad i ungefär två timmar på Brunnsbotorget. Varje dag är en bra dag att dela ut flygblad på.
  • Seminarium om renovrkningar Om du missar det kommer det shellip
    3 veckor ago by Vansternibacka Seminarium om renovräkningar. Om du missar det kommer det så småningom upp på vår youtubekanal.
  • Vi vrmer upp infr frsta maj
    4 veckor ago by Vansternibacka Vi värmer upp inför första maj.
  • Ett rikt freningsliv ver hela staden r viktigt Hr symboliserathellip
    3 veckor ago by Vansternibacka Ett rikt föreningsliv över hela staden är viktigt. Här symboliserat av Göteborg Marvels som spelar sina hemmamatcher på Backavallen.