Inspirerande föreläsning om antirasism med Christina Höj-Larsen

I måndags samlades ett 20-tal personer från Backa, Lundby, Majorna, Frölunda och Biskopsgården för att lyssna på Vänsterpartiets flyktingpolitiska talesperson, Christina Höj-Larsen. I en inspirerande föreläsning lyfte Christina vikten av att gå ihop i våra stadsdelar för att jobba för det som är viktigt, för det som förenar oss, tex. tillgång till sjukvård, kollektivtrafik, att känna oss trygga, att det ska finnas skolor etc. De fascistiska krafterna vill splittra oss men om vi går ihop blir vi starka och kan genomföra förändring och ett bättre samhälle för alla. Den antirasistiska kampen går hand i hand med klasskampen, det är i klassklyftorna som rasismen får gro. Fascisterna försöker aktivera den strukturella rasismen som finns i vårt samhälle och använda den som motor i sitt politiska projekt. Vänsterpartiet måste ge människor ett annat alternativ, vi måste ge människor en möjlighet att välja något annat och att göra något annat för ett bättre samhälle.

Läs mer om hur Vänsterpartiet jobbar mot rasism i ”Nolltolerans mot rasism – Vänsterpartiets antirasistiska strategi”.

Vill du jobba antirasistisk?
I Vänsterpartiet i Backa jobbar vi aktivt för ett bättre samhälle för alla. Vi uppmanar dig att gå med oss eller någon annan förening och engagera dig. Tillsammansskapet har nyligen bildats i Göteborg och det är ett utmärkt ställe att engagera sig antirasistiskt.

Tillsammans för Hisingen

Tillsammans för Göteborg

• 4 veckor ago by Vansternibacka
  • Bitly6hvadgora fyll i vr snabba enkt!
    2 månader ago by Vansternibacka Bit.ly/6hvadgora fyll i vår snabba enkät!
  • Idag delar vi ut flygblad p Tuve torg
    2 månader ago by Vansternibacka Idag delar vi ut flygblad på Tuve torg
  • Idag hade vi ett jttebra mte om den sjuka sjukvrden
    1 månad ago by Vansternibacka Idag hade vi ett jättebra möte om den sjuka sjukvården med Monika Djurner och Valeria Castro.
  • Partifreningens ordfrande Mikael lyssnar p fredrag om konflikten i hamnen
    2 månader ago by Vansternibacka Partiföreningens ordförande Mikael lyssnar på föredrag om konflikten i hamnen på fackligpolitisk heldag.