Inspirerande föreläsning om antirasism med Christina Höj-Larsen

I måndags samlades ett 20-tal personer från Backa, Lundby, Majorna, Frölunda och Biskopsgården för att lyssna på Vänsterpartiets flyktingpolitiska talesperson, Christina Höj-Larsen. I en inspirerande föreläsning lyfte Christina vikten av att gå ihop i våra stadsdelar för att jobba för det som är viktigt, för det som förenar oss, tex. tillgång till sjukvård, kollektivtrafik, att känna oss trygga, att det ska finnas skolor etc. De fascistiska krafterna vill splittra oss men om vi går ihop blir vi starka och kan genomföra förändring och ett bättre samhälle för alla. Den antirasistiska kampen går hand i hand med klasskampen, det är i klassklyftorna som rasismen får gro. Fascisterna försöker aktivera den strukturella rasismen som finns i vårt samhälle och använda den som motor i sitt politiska projekt. Vänsterpartiet måste ge människor ett annat alternativ, vi måste ge människor en möjlighet att välja något annat och att göra något annat för ett bättre samhälle.

Läs mer om hur Vänsterpartiet jobbar mot rasism i ”Nolltolerans mot rasism – Vänsterpartiets antirasistiska strategi”.

Vill du jobba antirasistisk?
I Vänsterpartiet i Backa jobbar vi aktivt för ett bättre samhälle för alla. Vi uppmanar dig att gå med oss eller någon annan förening och engagera dig. Tillsammansskapet har nyligen bildats i Göteborg och det är ett utmärkt ställe att engagera sig antirasistiskt.

Tillsammans för Hisingen

Tillsammans för Göteborg

• Vi delade ut lite flygblad i Krra vrturnu vgbgftw
    5 dagar ago by Vansternibacka Vi delade ut lite flygblad i Kärra.  #v årturnu  #vgbgftw
  • Malin Bjrk EUparlamentariker r ocks med
    1 timme ago by Vansternibacka Malin Björk, EU-parlamentariker, är också med.
  • Idag firar vi Kobanedagen
    3 veckor ago by Vansternibacka Idag firar vi Kobanedagen
  • Idag har flera medlemmar varit p kongresskonferens med distriktet
    3 veckor ago by Vansternibacka Idag har flera medlemmar varit på kongresskonferens med distriktet.
  • Ali Esbati riksdagsledamot och arbetsmarknadspolitisk talesperson pratar om EU frhellip
    2 timmar ago by Vansternibacka Ali Esbati, riksdagsledamot och arbetsmarknadspolitisk talesperson, pratar om EU för ungefär 40 personer en fredagkväll.