Internationella kvinnodagen i Göteborg, bilder.

”Solidaritet med kvinnor på flykt”var temat för firandet av Internationella Kvinnodagen den 8 mars i Göteborg. Vi var många som hörsammade kallelsen och deltog i demonstrationen  till stöd för alla kvinnor runt om i världen som befinner sig på flykt undan krig, våld och förtryck.

Enligt Unicef är antalet kvinnor och barn som flyr över Medelhavet nu fler än antalet män. Kvinnor och barn är mest utsatta i krig. När EU bygger stängsel hamnar allt fler kvinnor och barn i en utsatt situation längs gränserna runt EU.

fronten
gazarenbbandrödabanderoller
vbacka

2500 deltog i demonstrationståget  upp mot Götaplatsen. Där väntade musik och tal av:

– Rossana Dinamarca (V)
– Ann-Sofie Hermansson (S)
– Parvin Kaboly (Hekmatist partiet)

Foto: Annarkia

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,