Motioner från Backa till kongressen

logoSnart är det kongress för Vänsterpartiet. Det är partiets högsta beslutande organ, när hela landet samlas och bestämmer saker tillsammans. Alla medlemmar, och alla föreningar, kan lägga förslag till kongressen, motioner. Vänsterpartiet i Backa har inte haft något särskilt möte där vi som förening antagit motioner, men många av våra medlemmar har skrivit motioner och skickat in i eget namn, eller tillsammans med andra. En del motioner har Vänsterpartiet Göteborg, som vårt partidistrikt heter, tagit i sitt namn. En del motioner vill ändra på hur Vänsterpartiet tycker i någon fråga, andra hur ska fungera eller vad det ska stå i något program. Det stom står nedan är alltså inte Vänsterpartiets officiella hållning utan förslag på hur vi ska tycka.

Den här posten beskriver kortfattat de motioner som någon medlem i Vänsterpartiet i Backa har skrivit, eller skrivit under. Det kan finnas motioner som antagits i Göteborgs namn som inte finns med här.

Motionerna är uppdelade i
A Allmänna motioner om allt möjligt
B Motioner i partiprogrammet
C Organisatoriska motioner
D Stadgemotioner
och E Motioner på Ekoeko-programmet

Motionerna i sin helhet kan läsas på Vänsterpartiets kongresshemsida. Använd numret på motionen för att hitta rätt. EFtersom motionerna är offentliga, och då även de som undertecknat, ser vi att det borde vara lugnt att skriva vem som skrivit vilken motion. Många är också undertecknade av medlemmar från andra partiföreningar, de utelämnar vi i genomgången.

Motionerna presenteras i nummerordning.

Med reservation för fel.

A113 om att Vänsterpartiet borde driva kravet om EU-utträde aktivt. Undertecknad av Mikael Wallgren, Kerstin Hultman och Jesper Berglund.
A134 om att avskaffa rösträttsåldern. Undertecknad av Jesper Berglund
A145 om att vi ska införa ett system med reservröster i riksdagsvalet. Så att om en röstar på ett parti som inte kommer in så röstar man istället på sitt reservparti, enligt en lista som man röstar med. Undertecknad av Jesper Berglund

B174 Om att skriva in ett stycke om normbrytande funktionalitet, och att särskilt beakta ett funktionshindersperspektiv, i partiprogrammet. Undertecknad av Alireza Alipour.

D18. Om att vi förändra organisationen kring representantskap, hur vi arbetar på regionnivån inom partiet. Undertecknad av Adriana Aires, Jesper Berglund och Mikael Wallgren
D29. Om att ändra hur vi väljer kongressombud. Undertecknad av Jesper Berglund

E116 Om att ransonera ämnen och processer som riskerar att överskrida de planetens gränser. Undertecknad av Mikael Wallgren
E184 om en mer positiv syn på GMO. Undertecknad av Jesper Berglund

Dessa, och massor av andra intressanta frågor kommer att diskuteras på Vänsterpartiets kongress i Örebro under kristi himmelfärdshelgen. Titta gärna på teve eller webbsändningarna.

• Idag har vi delat ut flygblad i ungefr tv timmarhellip
    2 veckor ago by Vansternibacka Idag har vi delat ut flygblad i ungefär två timmar på Brunnsbotorget. Varje dag är en bra dag att dela ut flygblad på.
  • Ett rikt freningsliv ver hela staden r viktigt Hr symboliserathellip
    3 veckor ago by Vansternibacka Ett rikt föreningsliv över hela staden är viktigt. Här symboliserat av Göteborg Marvels som spelar sina hemmamatcher på Backavallen.
  • Om du r medlem s ska du idag ha ftthellip
    3 veckor ago by Vansternibacka Om du är medlem så ska du idag ha fått senaste numret av RÖTT, vår medlemstidning. (Om den inte är försenad i posten.) Har du inte fått den, bli medlem!
  • Vi vrmer upp infr frsta maj
    4 veckor ago by Vansternibacka Vi värmer upp inför första maj.
  • Seminarium om renovrkningar Om du missar det kommer det shellip
    3 veckor ago by Vansternibacka Seminarium om renovräkningar. Om du missar det kommer det så småningom upp på vår youtubekanal.